دوره فلسفه دانش تعلیم و تربیت
نهاد آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی، هدف ممتد و تاریخی آفرینش در تجلیگاه سلسله پیامبران و امامان و دنباله های زر نشان آنهاست. به هر روی آموزش و پرورش موضوع عامی است که تمام علوم و حتی روابط بشری را شامل می شود. اما همین موضوع به صورت جداگانه در علمی به نام علوم تربیتی و یا دانش تعلیم و تربیت در نگاهی اصالی مورد بررسی قرار می گیرد. علمی که می تواند پایه ها، سرعت، شتاب و جهت تمدن ها را رقم بزند.
این علم همانند تمام علم های دیگر مبتنی بر پاره ای اصول موضوعه و پیش فرض های بنیادین انسان شناسانه و هستی شناسانه و … است، که ریشه این علم خطیر را تشکیل می دهد. این مسائل بنیادین خود موضوعی دیگر به نام «فلسفه آموزش و پروش» را شکل می دهد. علمی به واقع پایه ای و تاثیر گذار که تفاوت در دیدگاه ها در این علم، هنگامی که در سطح جوامع بروز می کند، تفاوت بسیار مهم و اساسی در فرهنگ ها و تمدن ها و همچنین شکست ها و پیروزی ها و بالاخره سعادت ها و شقاوت ها را رقم می زند.
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، در راستای اهداف تمدنی و اهتمام خود برای تبیین موضوع مهم امتدادهای فلسفی دوره ای با حضور:
- استاد منصوری (قائم مقام مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی)
- استاد محسنی (دکترای فلسفه تعلیم و تربیت از موسسه امام خمینی رحمت الله علیه)
برگزار نمود. از جمله مباحث این دوره می توان به:
- چیستی و جایگاه دانش و تعلیم و تربیت و فلسفه آن
- اهداف دانش تعلیم و تربیت و فلسفه آن
- نقش فلسفه اسلامی (مشاء، اشراق، حکمت متعالیه) در دانش تعلیم و تربیت
- پارادایم مکاتب فلسفی غرب در حوزه تعلیم و تربیت
اشاره کرد.
انتهای پیام/