مؤسس و مدیر مرکز

آیت الله غلامرضا فیاضی

آیت الله غلامرضا فیاضی در سال‌ ۱۳۲۸ در قم‌ و در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و دوستدار روحانیت‌ و علمای‌ شیعه‌ به‌ دنیا آمد. پدرش‌ مرحوم‌ حاج‌ اسدالله‌، به‌ پیشه‌ بنایی‌ اشتغال‌ داشت‌ و از همان‌ راه‌ روزگار می‌گذراند.

دوران‌ تحصیل‌:

حجت ‌الاسلام و المسلمین‌ فیاضی پس‌ از اینکه‌ قرآن‌ و بخشی‌ از دروس‌ فارسی‌ را نزد مادر خود و مکتب‌ خانه‌ فرا گرفت‌، با پدر خود به‌ بنایی‌ ساختمان‌ میرفت‌. در یکی‌ از روزها که‌ با پدر خود به‌ منزل‌ روحانی‌ جلیل‌ القدری‌ برای‌ تعمیر ساختمان‌ رفته‌ بود، مورد عنایت‌ آن‌ روحانی‌ جلیل‌القدر قرار گرفت‌ و با عنایت‌ او و رخصت‌ پدر به‌ امر اشتغال‌ در حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رو آورد. پس‌ از طی‌ مقدمات‌، به‌ دروس‌ سطح‌ در نزد استادان‌ مشهور آن‌ روزگار راه‌ یافت‌ و سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادان‌ برجسته حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت‌ و سالها از محضر آنان‌ بهره‌مند شد.

او همزمان‌ با تحصیل‌ فقه‌ و اصول‌، علوم‌ عقلی‌ را نیز در نزد استادان‌ خبره‌ فرا گرفت‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ بعدها خود به‌ تدریس‌ آن‌ دروس‌ رو آورد و درس‌ او در زمره‌ بهترین‌ دروس‌ حوزه‌ در علوم‌ عقلی‌ به‌ شمار رفت‌.

اساتید آیت الله فیاضی

آیت الله فیاضی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود به‌ محضر استادان‌ برجسته‌ بسیاری‌ شرفیاب‌ شد. از جمله دروس ذیل که از این اساتید تلمذ نمودند:

  • جامع‌ المقدمات‌ را نزد مرحوم‌ شیخ‌ محمد حسن‌ قاضی‌زاده‌ که‌ همانا مشوق‌ اصلی‌ او برای‌ رو آوردن‌ به‌ تحصیل‌ در حوزه‌ بود،
  • سیوطی‌ را نزد حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ باکویی‌ ـ امام‌ جمعه‌ فریدون‌ کنار ـ
  •  مغنی‌ را هم‌ نزد حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ باکویی‌ و نیز در محضر آیه‌الله‌ شیخ‌ حسن‌ تهرانی‌ و آقای‌ جلیلی‌ 
  • حاشیه‌ را نزد حجه‌الاسلام‌والمسلمین‌ باکویی‌
  • مختصر را نزد آیه‌الله‌ دوزدوزانی‌
  • معالم‌ را نزد حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ فاضل‌ هرندی‌
  • لمعه‌ را نزد آقای‌ سید ابوالفضل‌ موسوی‌ تبریزی‌ و آقای‌ تقدیری‌ 
  • رسائل‌ را نزد آیه‌الله‌ العظمی‌ نوری‌ همدانی‌ و آیه‌الله‌ مؤمن‌،
  • مکاسب‌ را نزد آیه‌الله‌ شیخ‌ علی‌ پناه‌ اشتهاردی‌ و آیه‌الله‌العظمی‌ فاضل‌ لنکرانی‌ 
  • کفایه‌ را نزد آیه‌الله‌ العظمی‌ نوری‌ همدانی‌ و آیه‌الله‌ العظمی‌ فاضل‌ لنکرانی‌

وی‌ از سال‌ ۵۱ به‌ مدت‌ چهارده‌ سال‌ در دروس‌ خارج‌ حضرات‌ آیات‌ عظام:

  • سید محمد رضا گلپایگانی‌،
  • شیخ محمد علی اراکی‌،
  • حائری‌،
  • شاه‌آبادی‌،
  • شیخ‌ کاظم‌ تبریزی (ابوالزوجه معظم له)
  • آیت الله العظمی شیخ‌ جواد تبریزی‌
  • آیت الله العظمی وحید خراسانی‌ شرکت‌ کرد.

همچنین ایشان در بخش‌ علوم‌ عقلی‌:

  • شرح‌ منظومه‌ سبزواری‌ را نزد آیه‌الله‌ گرامی‌،
  • بدایه‌ را نزد آیه‌الله‌ جوادی‌ آملی‌،
  • نهایه‌ را نزد آیه‌الله‌ مصباح‌ یزدی‌
  • اسفار را نزد آیه‌الله‌ جوادی‌ آملی‌ فرا گرفت‌.

همچنین‌ در عرفان، تمهیدالقواعد و شرح‌ فصوص‌ الحکم‌ را نزد آیه‌الله‌ جوادی‌ آملی‌ آموخت‌.

از دوستان‌ معظم له در سالهای‌ تحصیل‌، می توان حجه‌الاسلام‌ و المسلمین‌ غروی‌ را  نام‌ برد.

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌:

حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین‌ فیاضی‌ در سالهای‌ متمادی‌ و ازسالهای‌ آغازین‌ تحصیل‌ به‌ امر تدریس‌ اهتمام‌ ویژه‌ای‌ داشت‌. او در دروس‌ مختلف‌ دوره مقدمات‌ و سطح‌ را بارها تدریس‌ کرده‌ و سپس‌ به‌ تدریس‌ بدایه‌، نهایه‌ و شرح‌ اشارات‌ رو آورده‌ است‌ و هم‌ اکنون‌ نیز به‌ تدریس‌ اسفار اشتغال‌ دارد. تبیین‌ زیبا و استوار علوم‌ عقلی‌ از ویژگیهای‌ اوست‌ و دروس‌ و حتی‌ نوارهای‌ تدریس‌ او همواره‌ مورد استفاده‌ طلاب‌ بوده‌ است‌.

نظرات خاص فلسفی ایشان که گاه گویی در تقابل با بسیاری از آراء متداول است، خود نشانگر روش مستقل علمی این فیلسوف شیعه است. همچنین قرائت ویژه ایشان از اصالت وجود که گاه به اصالت وجود و ماهیت از آن تعبیر می شود، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته به تعبیر شاید صحیح تر قرائت ایشان همان اصالت وجود مشهور است که در آن اصالت به معنی تقدم در تحقق است نه وجود صرف. قرائتی که قطعا بی نظیر نیست، و موافق با اصالت الوجود احتمالی ابن سینا و به ادعای خود معظم له اصالت الوجود خود آخوند ملاصدرا است.

همچنین ببنید: آثار دیگران در شرح و نقد اندیشه های آیت الله فیاضی

آیت الله فیاضی از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ است‌ و هم‌ اکنون‌ در قم‌ ضمن‌ اشتغال‌ به‌ تدریس‌، به‌ پژوهش‌ در مؤسسه‌ امام‌ خمینی‌ رحمت الله علیه می پردازد. همچنین ایشان سالهاست امامت جماعت موسسه امام خمینی رحمت الله علیه را عهده دار اند.

مجمع عالی و رضایت رهبر انقلاب از آقای فیاضی

همچنین معظم له سالهاست در مجمع عالی حکمت و مدیریت مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و حوزه های علمیه خدمت می کنند. فعالیت هایی که موجب خرسندی رهبر انقلاب را فراهم آورده است.

رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت مؤسس و هیئت‌مدیره‌ی مجمع عالی حکمت اسلامی و دست‌اندرکاران برگزاری همایش ملی حکیم طهران «آقا علی مدرس زنوزی (حکیم مؤسس)» که در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ برگزار شد در مورد آیت الله فیاضی فرمودند: «خیلی ممنون و متشکّریم از جناب آقای فیّاضی که واقعاً ایشان وجود بابرکتی هستند و توانستند در قم این مجموعه (مجمع عالی حکمت) را تشکیل بدهند و راه بیندازند که با این تفاصیلی که آقایان فرمودند خیلی باارزش است.»

همچنین رهبر انقلاب در همان بیانات افزودند: «همین کاری که آقای فیّاضی و آقایان فرمودند که حرف جدیدی یا تقریر جدیدی یا برهان جدیدی برای یک مطلبِ اثبات‌شده -مثلاً- یا ردّ جدیدی برای یک حرف غلط مطرح میشود و بحث میشود، این خیلی باارزش است، خیلی خوب است؛ اینها پیش‌بَرنده‌ی علوم عقلی است.»

و همچنین فرمودند: «من امیدوارم که ان‌شا‌ءالله این مجموعه‌ای را که جناب آقای فیّاضی سرپرستی میکنند و جناب آقای جوادی، جناب آقای مصباح و جناب آقای سبحانی هم … نظارت میکنند یا هدایت میکنند، این را هرچه قوی‌تر پیش ببرند؛ این بسیار کار مهم و لازمی است که [باید] انجام بگیرد.»

  • متن بیانات رهبری در دیدار اعضای مجمع: اینجا

نمایندگی در خبرگان رهبری

معظم له در پی وفات آیت الله حاج ش

یخ حبیب الله مهمان نواز، نماینده خبرگان مردم شریف خراسان شمالی و در پی حمایت فضلای انقلابی این استان، در انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان در سال ۹۸ شرکت کردند و هم اکنون نمایندگی مردم آن استان در مجلس خبرگان رهبری را عهده دار اند.

عضویت در هیئت امنای موسسه امام خمینی

حضرت آیت الله فیاضی پس از وفات حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی در دی ماه سال ۱۳۹۹، به تبع حکم مقام معظم ولایت آیت الله خامنه ای، در ۱۹ بهمن همان سال، به عنوان یکی از اعضای هیئت امنای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منصوب شدند.

موضع گیری های صریح ولائی و انقلابی ایشان و همچنین دروس اخلاق معظم له از دیگر نکات مهم در سیره ایشان است.

انتهای پیام/