درس های اخلاق حجت الاسلام و المسلمین فقیهی

سلسله جلسات درس اخلاق استاد فقیهی

جلسات اخلاق حجت الاسلام و المسلمین استاد سیداحمد فقیهی روزهای سه شنبه بعد از نماز جماعت ظهر و عصر در مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی برگزار می گردد

پیوندک: mfalsafe.ir/?p=115811

اولین جلسه درس اخلاق استاد حجت الاسلام و المسلمین فقیهی در مرکز اموزش تخصصی فلسفه اسلامی مورخه دوم اردیبهشت ۱۴۰۲

دریافت صوت این جلسه

تاریخ جلسه سه شنبه (۱۴۰۲/۸/۱۶)

✅اهمیت توجه
✅بازدید امام رضا علیه السلام از آیت الله مصباح یزدی در خواب
✅ خواص بسم الله

دریافت این صوت

تاریخ جلسه سه شنبه (۱۴۰۲/۱۰/۱۲)

دریافت این صوت

بسم الله الرحمن الرحیم

تقوا دارای مراتبی است که به تدریج حاصل می شود . اساسا تدریج در همه امور دخیل است و به عنوان یک اصل ایفای نقش می کند . در تقوا نیز اینگونه است ؛ خداوند متعال در آیه ای می فرماید « و اتّقوا الله » اما  در آیه دیگری بیان می کند « اتّقوا الله ما استطعتم » و در مرحله بعد می فرماید « و اتّقوا الله حقّ تُقاتِه » بنابراین لازم است هر کس حق تقوا را ادا نماید . از طرفی دیگر تقوا گاهی صرفا در اعضا و جوارح مانند چشم است که رعایت آن امر مشکلی نیست اما گاهی « و مَن یعظّم شعائر الله فإنّها مِن تقوی القلوب » ؛ بنابراین اصل در تقوا که بسیاری از آن غافل هستند تقوای قلبی است . در بیانی اعم توجه عموم مردم به امور قلبی در مقابل امور حسی ناچیز است مانند مقایسه واکنش متدینین نسبت به شراب خواری و نسبت به حسادت .

اهمیت قلب سالم به حدی است که خداوند متعال فرموده است « یوم لا ینفع مال و لا بنون إلّا من أتی الله بقلب سلیم » . قلب سالم در روایات به قلبی تفسیر شده است که غیر خدا در او نباشد . قلب همانند ظرفی است که برای چیزی خاص آماده شده است و در صورت استفاده نادرست ، خراب می شود و کارکرد صحیح قلب همان است که « قلب المومن عرش الرحمن » . در نتیجه قلب مکانی برای محبت خدا و اولیاء خدا علی الخصوص حضرت فاطمه زهرا (س) است به عبارت دیگر محبت به حضرت زهرا (س) ملاکی برای سلامت قلب است به این صورت که اگر قلبی محبت حضرت زهرا (س) در او نباشد قلبی مریض است و اگر در آن بغض و کینه  با حضرت زهرا (س) باشد ، آن قلب نه تنها بیمار نیست بلکه مُرده است . از این مطلب علت تأکید خداوند متعال بر مودت ذی القربی و سفارش های پیامبر اکرم (ص) بر محبت به حضرت زهرا (س) فهمیده می شود .

مرحوم علامه طباطبایی در المیزان روایتی را نقل کرده اند مبنی بر اینکه بهشت هشت درب دارد : یکی برای انبیاء ، یکی برای اولیاء و صدیقین و شهدا ، پنج درب برای شیعیان و آخرین درب نیز برای سایر فرق مسلمین است که شرط ورود آن عدم وجود ذره ای بغض نسبت به حضرت زهرا (س) است چراکه وجود بغض نشان از نابودی قلب و عدم درمان پذیری آنان دارد که قرآن کریم می فرماید « فذَرهُم » .

یکی از عوامل ایجاد تقوای قلبی تعظیم شعائر الهی است « و من یعظّم شعائر الله فإنّها مِن تقوی القلوب » و تعظیم شعائر از عشق و محبت ناشی می شود هر چند مقیاس کوچکی داشته باشد . و این امر در ماجرای « بی بی شطیطه » مشهود است که با وجود کمیت بسیار کم تنها مال مقبول نزد امام (ع) شد چراکه مال او هر چند کم بود ولی تنها نیتش تعظیم شعائر بوده است و نه خود نمایی . اهمیت تعظیم شعائر الهی به حدی است که شخصیت بزرگی همچون آیت الله بهاء الدینی با وجود کهولت سن در مجلس روضه کوچکی نیز شرکت کردند . نباید نگاهمان به شلوغی و عظمت مجالس باشد و همین نگاه باعث می شود مرحوم علامه طباطبایی در مجالس روضه خلوت نیز شرکت کنند چراکه نیتشان صرفا تعظیم شعائر است . اساسا عشق به حضرت زهرا (س) عشقی است که قلب را به حرکت در آورده و آن را پاک می کند .

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمین استاد فقیهی در جمع طلاب و اساتید مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی در مشهد مقدس مورخه هفتم بهمن ۱۴۰۲:

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.