اجتهاد در معارف- مجتبی مصباح

اجتهاد در معارف- گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی

اجتهاد در معارف موضوع گفتگویی با استاد مجتبی مصباح یزدی است. این گفتگو در راستای تبیین و ترویج دغدغه اجتهاد در معارف است. مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی توجه ویژه به موضوع بسیار مهم و البته مغفول اجتهاد در معارف دارد. در همین راستا، این مرکز سلسله گفتگوهایی با اساتید مطرح علوم عقلی در حوزه علمیه قم، درباره “اجتهاد در معارف” ترتیب داده است. حجج الاسلام، اعرافی، مجتبی مصباح یزدی، علی مصباح یزدی، خسرو پناه، واسطی، یزدان پناه، معلمی، سیدان، وکیلی و … از جمله اساتیدی هستند که طرف گفت و شنود علمی در این موضوع بوده اند.

یکی از این گفتگوها،مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین شیخ مجتبی مصباح یزدی است. استاد مصباح در این گفتگو به معنی اجتهاد در معارف، بداهت مطلوبیت اجتهاد در معارف پرداختند.

تفاوت اجتهاد در فقه و اجتهاد در معارف، اهمیت ویژه عقل در استنباط اجتهاد معارف در مقایسه با اجتهاد متعارف، و البته اعم بودن منابع هر دو حوزه از صرف عقل؛ از دیگر مباحث این گفتگو  بود.

عضو شورای امنای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از اهمیت توجه به مخاطبان ائمه معصومین و سخت بودن اطلاق گیری در این مقام ها اشاره کردند. استاد مصباح به حکومت عقل در استنباط عقاید مانند «ید الله» بر ظهور و … نیز پرداختند.

همچنین این استاد علوم عقلی حوزه علمیه قم، یکسانی اصول در اجتهاد فقهی و معارفی، در عین تفاوت در خصوصیات را توضیح دادند. این استاد فلسفه اخلاق متذکر شدند که هست و نیست ها و باید نباید ها از یک سنخ اند و مرز دقیقی بین احکام و عقاید وجود ندارد.

ایشان به این چالش که آیا مانند احکام در عقاید هم حجیت مطرح است، وارد شدند و به توضیح موضوع پرداختند.

 

پایان پیام/

همچنین بخوانید:

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.