اجتهاد در معارف- علی امینی نژاد

اجتهاد در معارف- استاد امینی نژاد

استاد علی امینی نژاد، مخاطب گفتگوی علمی متخصصان مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم در موضوع اجتهاد در معارف بودند. در راستای هدف تبیین و ترویج موضوع «اجتهاد در معارف» مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، تحت اشراف آیت الله غلامرضا فیاضی، سلسله مصاحبه هایی در موضوع اجتهاد معارف با اساتید علوم عقلی حوزه، برگزار نموده است. یکی از این مصاحبه ها با حجت الاسلام امینی نژاد، استاد علوم عقلی و عرفان حوزه علمیه قم است.

گزارش اجمالی مصاحبه

در این گفتگو حجت الاسلام امینی نژاد بیان داشتند که عنوان این رشته را صدرالمتالیهن «فقه المعارف» نامیده است. عنوانی که در دیدگاه استاد امینی نژاد بهترین تعبیر است. تعابیر «الحکمه المحمدیه»، «الهیات نقلی اجتهادی»، «فقه الاکبر» نیز به اجتهاد معارف اشاره دارد.

استاد امینی نژاد به اهمیت تنظیم نظام مسائل معارفی توجه دادند. نظامی که می تواند به صورت یک موسوعه به وزان مثلا وسائل الشیعه در فقه طراحی شود. ایشان به مزیت انجام کاری که بحث های رجالی و درایه و … روایات معارفی را به صورت شناسنامه روایات پرداخته است، نیز اشاره نمودند.

استاد یار علوم اجتماعی دانشگاه باقر العلوم با اشاره به شخصیت رجالی «جابر بن یزید جعفی»- به عنوان مثال- ضرورت نگرش ویژه به رجال معارفی را تبیین نمودند. همچنین به اهمیت انگیزه کتمان بر خلاف انگیزه شیوع در معارف در تقابل با فقهیات پرداخته و به تقیه معارفی و فقهی اشاره کردند. استاد علی امینی نژاد درباره ی سطوح نظام های معارفی بر اساس مخاطب در مباحث معارفی ائمه معصومین -علیهم السلام- نیز، سخن گفتند.

استاد عرفان حوزه علمیه درباره اجتهاد معارف به روشن نمودن قلمرو این بحث به عنوان یک اولویت اشاره نمودند. اجتهاد در معارف شامل چه مباحث دینی می شود؟ به نظر ایشان می توان تمام فضای غیر از فقه تکلیفی را، فقه معارف نامید. به هر روی، باید حدیث اهل بیت در همه مباحث تفسیر شود، حتی در طب و طبیعیات و … هم باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد حوزه علمیه، به منابع فقه معارف و نیز تفاوت عملکرد در فقه و معارف در مواجهه با روایت ضعیف یا عالی السند، عامی، شیعی بودن و حتی متون غیر اسلامی و … پرداختند. همچنین اشاره شد که جایگاه عقل و کشف و … نیز باید بررسی شود.

در پایان این مصاحبه درباره علم دینی و مدل های مختلف آن نیز، گفتگو شد.

 

پایان پیام/

 

همچنین ببنید:

 

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.