درباره مرکز

مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، یکی از چندین مرکز تخصصی سطوح عالی این نهاد مقدس است. با توجه به اقتضائات زمان و گستره علوم دینی و همچنین تعمیق نیازهای بشر امروز، حوزه علمیه قم به عنوان پرچم دار فکری نهضت اسلامی در ایران، در کنار دروس رسمی حوزه علمیه در سطوح عالی و خارج، که شامل فقه و اصول و کلام و فلسفه و … است، اقدام به تاسیس مراکزی برای ژرف اندیشی و تربیت زبدگان آموزشی و تربیتی در موضوعات مختلف کرد. مراکز تخصصی فقه و اصول، موسسات تخصصی کلام و تاریخ و …. .

از جمله این مراکز مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم است. پس از تأکیدات مقام معظم رهبری (دام ظله) و در پی تصویب شورای عالی حوزه های علمیه،این مرکز در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی تاسیس شد. برای تاسیس این مرکز، مدیر وقت حوزه های علمیه حضرت آیت الله حسینی بوشهری، از یک مجتهد فیلسوف به نام شیخ غلامرضا فیاضی برای مدیریت این مرکز دعوت به عمل آورد.

اکنون پس از گذشت ۱۸ سال با مدیریت حضرت آیت الله فیاضی (دام عزّه) و با بهره گیری از اساتید صاحب نظر در گرایش های مختلف علوم فلسفی توفیق جذب طلاب خوش استعداد و مشتاق تحصیل فلسفه اسلامی، بالغ بر ۱۶۵ نفر در مقطع سطح دو داشته است که در موقعیت های مختلف آموزشی، پژوهشی و تبلیغی در زمینه علوم عقلی توفیق خدمت رسانی دارند.

ضمناً این مرکز مجوز اجرای دوره سطح چهار را در ده گرایش مختلف دریافت کرده است که دو دوره از آن برگزار شده است.

مکان مرکز

کلاس های مرکز ابتدا در مدرسه مقدس فیضیه برگزار می شد. کمی بعدتر مرکز به مکان فعلی خود در مدرسه مهدیه در خیابان باجک (۱۹ دی) و پشت بازار انتقال یافت.

جهت مشاهده موقعیت مرکز کلیک کنید

این مرکز تا به حال بیش از ده دوره آموزش تخصصی فلسفه اسلامی سطح دو، و همین طور بیش از ده دوره آموزشی سطح سه و در سالیان اخیر چند دوره آموزشی سطح چهار برگزار نموده است.

همچنین چندین سال است که مجله «نسیم خرد» وابسته به مرکز تخصصی فلسفه، به صورت دوفصلنامه نشر می شود. این مجله ابتدا با درجه «علمی-تخصصی» و اخیرا «علمی-پژوهشی» افکار محققان را به جامعه علمی تقدیم می کند.

معرفی قائم مقام و مدیر داخلی مرکز

در مورخه هشتم آبان ۱۴۰۱ حجت الاسلام و المسلمین استاد حسن معلمی به عنوان قائم مقام مرکز و حجت الاسلام و المسلمین فقیهی به عنوان مدیر داخلی منصوب شدند تا به حول و قوه الهی شاهد تعمیق هر چه بیشتر آموزش فلسفه اسلامی باشیم، ان شاالله.

پایان پیام/


 

و ببنید: