يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرً‌ا كَثِيرً‌ا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ‌ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ <<>> (خدا) دانش و حکمت را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) می‌دهد؛ و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درک نمی‌کنند، و) متذکر نمی‌گردند. سوره بقره﴿٢٦٩﴾
   جمعه ٢٦ مرداد ١٣٩٧
صفحه اصلی > جایگاه فلسفه > پاسخ به شبهات مربوط به اصل فلسفه 
اخبار > فلسفه اسلامی تحقق یافته است


فلسفه اسلامی تحقق یافته است
فلسفه اسلامی تحقق یافته است
فلسفه اسلامی تحقق پیدا کرده است، زیرا از خطوط کلی گذشته و به جزییات رسیده و فیض در علم‎الیقین، علامه طباطبایی در المیزان، امام خمینی(ره)، آیت‎الله جوادی آملی، آیت‎الله حسن‎زاده کار فیلسوفان اسلامی را پیش برده‎اند.
نسخه چاپي   فلسفه اسلامی تحقق یافته است ارسال به دوست
کد مطلب: ٣٨٧٣٨٨
گروه مطلب: پاسخ به شبهات مربوط به اصل فلسفه
تاریخ انتشار: 1395/10/17
ساعت: ٢١:٣٠
تعداد بازدید: 1535

حجت‌الاسلام یزدان‌پناه:

فلسفه اسلامی تحقق یافته است مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی اظهار داشت:

فلسفه اسلامی تحقق پیدا کرده است، زیرا از خطوط کلی گذشته و به جزییات رسیده و فیض در علم‎الیقین، علامه طباطبایی در المیزان، امام خمینی(ره)، آیت‎الله جوادی آملی، آیت‎الله حسن‎زاده کار فیلسوفان اسلامی را پیش برده‎اند. به گزارش مرکز خبر و اطلاع رساني روابط عمومي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، حجت‎الاسلام سید یدالله یزدان‎پناه، در نخستین نشست از سلسه نشست‌های معرفی فلسفه اسلامی و مواجهه آن با چالش‌ها با عنوان «چیستی فلسفه اسلامی»، که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، گفت: باید بررسی کرد که فلسفه اسلامی با چه ویژگی‌هایی اسلامی شد و آیا تاکنون تحقق پیدا کرده است. استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم به بیان معنای فلسفه پرداخت و گفت: فلسفه در معنای عام، علمی است که دغدغه رسیدن به واقع و واقعیت آن طور که هست را دارد و باید گفت فلسفه به دنبال حقیقت می‌گردد. وی ادامه داد: برای رسیدن به فلسفه نیاز به ابزارهایی هست به عنوان مثال، روش جدلی برای علم فلسفه می‌تواند راهگشا باشد؛ ما اگر بخواهیم به حقیقت برسیم، باید راه برهان را طی کنیم، در ابتدا وقتی که راه برهان در فلسفه مطرح می‌شد، افراد بسیاری مقاومت کردند. حجت‌الاسلام یزدان‌پناه با اشاره به پذیرفتن روش برهانی در روش قدمای فلسفه، اضافه کرد: غزالی با اینکه تهافت الفلاسفه را می‌نویسد، اصل روش برهانی را می‌پذیرد اما می‌گوید که فیلسوفان مشاء در برخی موارد اشتباه کرده‎اند. مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: خواجه نصیرالدین طوسی نیز راه برهانی پذیرفته است، تنها کسی که روش برهانی فلسفه اسلامی را نپذیرفته است، ابن‌تیمه است که شخصیت وی در فضای علمی مطرح نیست. وی با بیان اینکه منطق امر فطری بشری است که به صورت علم در آمده است، ادامه داد:‌ برای تثبیت واقع باید این ابزارها بزار درست باید از پایه‌های محکم شروع کنیم که در فلسفه اسلامی بر آن نام «اولیات» می‎نهند. مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: سؤال این است، فیلسوف مسلمان وقتی با فلسفه به عنوان ابزار رسیدن به حقیقت روبرو می‌شود، چه می‎کند و از اساس فلسفه اسلامی چه معنایی می‎دهد؟ ما در فلسفه اسلامی کار عقلانی و برهانی انجام می‎دهیم و حتی به مبدأ وجود را با این روش اثبات می‎کنیم. وی ابراز داشت: در معارف دینی سرفصل‎های کلی دینی و اسلامی، مانند وجود خداوند سبحان،‌ وحدت واجب الوجود، اسماء و صفات حضرت حق، ملائکه، معاد، اندیشه نبوت و وحی، معجزه و کرامت بحث می‎شود. فیلسوف مسلمان نسبت به دین و آموزه‎های دینی بی‎اعتنا نیست حجت‌الاسلام یزدان‌پناه افزود: هرگاه فلسفه‌ای خطوط و سرفصل‎های کلی معارف اسلامی را شامل شود، آن فلسفه، اسلامی است، همان‎طور که بسیاری از فلاسفه اسلامی در تلاش‎های عقلانی خود به وحدانیت حضرت حق، اسماء و صفات حضرت حق، ملائکه و معاد پرداخته‎اند و به طور کلی می‎توان گفت فلسفه اگر خدامحور باشد ما آن را اسلامی می‌دانیم. وی با بیان اینکه پس از سرفصل‎های کلی در متون دینی، جزییات بسیاری مطرح شده است، تصریح کرد: بسیاری از فیلسوفان مسلمان در ابتدا فرصت پرداختن به جزییات موضوعات دینی را نمی‎یابد، اما در روند رو به رشد فلسفه اسلامی، فیلسوفان از خطوط کلی گذشته و به جزییات رسیده‎اند. مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: فلسفه اسلامی تا زمانی که هم فلسفه است و هم اسلامی به شرطی که لوازم کار فلسفی را از میان برندارد و همچنین به خطوط و سرفصل‎های کلی و جزیی اسلامی نزدیک شود. وی با اشاره به اینکه فیلسوف مسلمان برای آموزه‎های دینی اهمیت ویژه‎ای قائل می‎شود، گفت: واقعیت دیگری درفلسفه اسلامی روی داد و آن اینکه پاره‎ای از تبیین‎های فلسفی به لازم بودن نبی و امام برای جهان انسانی می‎رسند و سپس ویژگی‎های نبی و امام را برمی‎شمارند و به این نتیجه می‎رسند که نبی و امام نیز به صورت معصومانه به واقع آنگونه که هست – لزوما نه از راه فلسفی- دست می‎یابد، و به همین جهت فیلسوف مسلمان نسبت به دین و آموزه‎های دینی بی‎اعتنا نیست. حجت‌الاسلام یزدان‌پناه بیان داشت: در فلسفه اسلامی، اگر صادق مصدق چیزی گفت، عقل مصطفی به عقل کل وصل می‌شود یا خود نبی در یک صیرورت عقل کل می‎شود و آموزه‎های نبی را هستی‌شناسی قدسی می‌داند، و در کنار هستی‌شناسی فلسفی آن را نیز مد نظر قرار می‎دهد. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دین در واقع نقشه راه را برای فیلسوف بیان کرده، در باب توحید و معاد و بسیاری از بحث‎های دیگر همه مطالب را ذکر کرده است. مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه آموزه‎های دینی برای فیلسوف اسلامی، میزان و مایه تأمل می‎شود، تصریح کرد: فیلسوف مسلمان گاه می‎بیند که متن دینی چیزی را گفته که تا به حال به ذهن فیلسوف نرسیده و البته باید دانست اگر کسی به جایی برسد، با برهان می‎رسد و اگر نرسد با وجود اینکه صادق مصدق و متون قدسی گفته است می‎گوید من برهان ندارم. وی به وجود معارف دینی در آثار فیلسوفان اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: محرک اولیه برای فیلسوفان مسلمان وجود داشت، که خطوط کلی معارف اسلامی در آثار آنان دیده می‎شود و البته خیلی از خطوط جزیی هم بعدها برای یک فیلسوف مسلمان معنا‎دار می‎شود و تلاشی انجام می‎دهد که به لحاظ عقلانی قابل عرضه برای مسلمان و غیرمسلمان است. فلسفه اسلامی از زمان فارابی شروع شد مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با طرح این پرسش که آیا فلسفه اسلامی به طور عملی تحقق پیدا کرده است؟، گفت: از زمان فارابی با یک فلسفه اسلامی مواجهیم، فارابی خدامحور است و جز این در اندیشه‌هایش موضوعاتی مانند خلقت، صفات، اسماء الهی و مسأله معاد، ملائکه و نبوت و در نسبت دین و فلسفه نگاه تمدنی عالی دارد. وی ادامه داد:‌ فلسفه اسلامی بعد از فارابی پیش می‎رود و خطوط و سرفصل‎های کلی آموزه‌های اسلامی در آن بیشتر دیده می‎شود که به عنوان مثال بحث درباره توحید در باب خدا و صفات در فیلسوفان متقدم بیشتر دیده می‎شود. حجت‌الاسلام یزدان‌پناه در ادامه به اهیمت کار بوعلی سینا اشاره و خاطرنشان کرد:ابن‎سینا آموزه‌های دینی را برای ما و سایر فیلسوفان روان و فراهم کرده، به بسیاری از مسائل به طور مطلوب پرداخته و حتی برخی از جزییاتی را در حد خودش بحث کرده است که بعد از آن شیخ اشراق و بعد میرداماد و ملاصدرا از این آموزه‎های استفاده بسیاری کردند. وی با اشاره به آیه « و نحن أقرب الیه من حبل الورید»، اضافه کرد: ابن‎سینا به بحث درباره قرب وریدی پرداخته، معاد را غیرجسمانی دانسته اما در نوشته‎های بعدی‎اش صورت فلسفه معاد جسمانی را بیان کرده است. وی ابراز داشت: شیخ اشراق، خواجه نصیر و فارابی به بحث معاد جسمانی نپرداختند، تا بوعلی‎سینا که تنها تصویری از معاد جسمانی را ارائه می‎دهد و پس از آن ملاصدرا یک کتاب تمام در باب معاد می‎نگارد. استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان اینکه بحث بداء از بحث‌های مشکل است و بسیاری از متکلمان آن را توجیه می‌کردند، تصریح کرد: حتی خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب نقدالمحصل، وقتی به بحث بداء می‎رسد، می‎گوید بداء یک روایت ضعیفی است و آن را توجیه می‎کند و این روند ادامه دارد تا زمانی می‎رسد که فلسفه اسلامی آن قدر رشد می‎کند که ملاصدرا مسأله بداء را با طول و تفصیلش حل می‎کند. حجت‌الاسلام یزدان‌پناه افزود: ملاصدرا در شرح اصول کافی بسیاری از معارف اهل‎بیت(ع) را پوشش داده و تک تک روایات را مورد بحث قرار داده است و همچنین در کتاب مفاتیح‎الغیب ایشان به بیشتر معارف دینی می‎پردازد. وی با بیان اینکه فلسفه اسلامی تحقق پیدا کرده است، زیرا از خطوط کلی گذشته و به جزییات رسیده است، خاطرنشان کرد: فیض در علم‎الیقین، علامه طباطبایی در المیزان، امام خمینی(ره)، آیت‎الله جوادی آملی، آیت‎الله حسن‎زاده کار فیلسوفان اسلامی را گسترش داده‎اند.

 
قبل از ارائه هرگونه نظر یا سؤال، به این موارد توجه نمایید:
1) مطلب فوق را کاملاً مطالعه و از تکراری نبودن نظر یا سؤال خود اطمینان حاصل فرمایید.
2) از ارائه نظر غیرمرتبط با مطلب فوق، در این بخش خودداری کنید.
3) نظر یا سؤال خود را گویا و مختصر (حداکثر در 4 سطر) بیان نمایید؛ در غیر این صورت، مدیریت سایت، مجاز به ویرایش و اختصار آن خواهد بود.
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج