يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرً‌ا كَثِيرً‌ا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ‌ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ <<>> (خدا) دانش و حکمت را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) می‌دهد؛ و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درک نمی‌کنند، و) متذکر نمی‌گردند. سوره بقره﴿٢٦٩﴾
   جمعه ٢٦ آبان ١٣٩٦
صفحه اصلی > معاونت پژوهش 
اخبار > مرحوم علامه طباطبایی، در زمینه جایگاه علوم عقلی در حوزه چه نـظری داشتند؟


مرحوم علامه طباطبایی
مرحوم علامه طباطبایی، در زمینه جایگاه علوم عقلی در حوزه چه نـظری داشتند؟
از ویـژگیهای‌ مرحوم‌ علامه‌ طباطبایی «رضوان‌الله علیه» این بود که کارهایشان واقعا حکیمانه بود،‌ یـعنی هـیچ کـاری را از سر عبث و سلیقه شخصی و بدون تفکر و استدلال انجام نمی‌دادند، هر‌ کاری‌ را‌ که شروع می‌کردند، مـبتنی بر استدلال خاصی بود که
نسخه چاپي   مرحوم علامه طباطبایی ارسال به دوست
کد مطلب: ٣٨٦٠٣٢
گروه مطلب: فلسفه از دیدگاه بزرگان
تاریخ انتشار: 1395/09/06
ساعت: ١٦:٥٨
تعداد بازدید: 630

مصاحبه شونده : آیت الله مصباح یزدی

س ـ مرحوم علامه طباطبایی، در زمینه جایگاه علوم عقلی در حوزه چه نـظری داشتند؟

ج ‌ ‌ـ از ویـژگیهای‌ مرحوم‌ علامه‌ طباطبایی «رضوان‌الله علیه» این بود که کارهایشان واقعا حکیمانه بود،‌ یـعنی هـیچ کـاری را از سر عبث و سلیقه شخصی و بدون تفکر و استدلال انجام نمی‌دادند، هر‌ کاری‌ را‌ که شروع می‌کردند، مـبتنی بر استدلال خاصی بود که برایضرورت آن‌ کار‌ داشتند، تدریس فلسفه را هم که در حـوزه شروع کردند، و رواج فلسفه در حـوزه قـم‌ که‌ به‌ تصدیق همه، به دست ایشان انجام گرفت، بر اساس یک استدلالی بود‌ که‌ داشتند‌ و اجمال آن، این بود که جامعه ما، احتیاج به مسائل اعتقادی اسلام دارد‌ به‌ این‌ نـحو که قبل از آنکه این مسائل با ادله نقلی تعبّدی بیان شود، با‌ ادله‌ عقلی تبیین شود و شبهاتش هم با دلیل‌های عقلی رد شود، با کسی‌ که‌ می‌خواهد‌ درباره خدا تحقیق کند، جا نـدارد کـه گفته شود: «در قرآن چنین آمده یا‌ امام‌ علیه‌السلام چنین فرموده» چون او خدا و پیغمبر را قبول ندارد، تنها راه‌ استدلال‌ راه‌ عقلی است، بنابراین، ما برای ضروری‌ترین مسائل دینمان و زندگیمان که اعـتقاد بـه وجود خدا‌ و عالم غیب باشد، و همینطور در مسائل دیگر اعتقادی، احتیاج به بحث‌ با‌ روش‌ عقلی داریم، و این همانست که «فلسفه» نام گرفته است.

 

پس برای حوزه علمیه‌ای که شأنش‌ اثبات‌ عـقاید‌ و دفـاع از معتقدات اسلامی است، ضروری‌ترین چیزها، پرداختن به بحث فلسفی‌ جهت‌ اثبات عقاید و رفع شبهات مربوط به آنست. و چون در حوزه جای چنین درسی به‌ وسعت‌ لازم، خالی بود، لذا لازم دانستند کـه فـلسفه در حـدی که «من‌ به‌الکفایه»‌ وجود داشـته بـاشد، تـوسعه پیدا کند، و می‌دانیم‌ که‌ هنوز هم با این همه وسعتی که‌ پیدا‌ کرده و در حوزه رسما تدریس می‌شود، باز هم «من بـه الکـفایه» در‌ ایـن‌ زمینه نداریم.

 

بنابراین از دیدگاه ایشان‌ پرداختن‌ به بحث‌های‌ فلسفی،‌ یـک‌ واجـب کفایی تعیین یافته بود، و برای‌ کسانی‌که استعداد آن را داشته، حکم یک واجب عینی را داشت، یعنی‌ واجب‌ کفایی دراثر نبودن «مـن بـه الکـفایه»‌ تعیین پیدا کرده بود

منبع:

مجله علامه » دوره اول، پاییز 1380 - شماره 1

 
قبل از ارائه هرگونه نظر یا سؤال، به این موارد توجه نمایید:
1) مطلب فوق را کاملاً مطالعه و از تکراری نبودن نظر یا سؤال خود اطمینان حاصل فرمایید.
2) از ارائه نظر غیرمرتبط با مطلب فوق، در این بخش خودداری کنید.
3) نظر یا سؤال خود را گویا و مختصر (حداکثر در 4 سطر) بیان نمایید؛ در غیر این صورت، مدیریت سایت، مجاز به ویرایش و اختصار آن خواهد بود.
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج