يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرً‌ا كَثِيرً‌ا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ‌ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ <<>> (خدا) دانش و حکمت را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) می‌دهد؛ و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درک نمی‌کنند، و) متذکر نمی‌گردند. سوره بقره﴿٢٦٩﴾
سه شنبه ٠٤ تير ١٣٩٨
صفحه اصلی > مشاهده مطلب 
اخبار > رویکردهای جدید مرکز


اطلاعیه
رویکردهای جدید مرکز
از سوی حجةالاسلام والمسلمین منصوری قائم مقام مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی، رویکردهای جدید این مرکز تشریح شد
کد مطلب:
٤٠٦٢٨٣
گروه مطلب:
رویکردهای آموزشی مرکز, تاریخچه مرکز, مرکز از نگاه آمار, اخبار عام
تاریخ انتشار:
1398/01/06
ساعت:
١٤:١٨
تعداد بازدید:
731

بسم الله الرحمن الرحیم

رویکردهای جدید مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی:

به گزارش واحد اطلاع رسانی مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی، حجة الاسلام و المسلمین منصوری قائم مقام مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی رویکردهای اساسی جدید این مرکز را تشریح کرد.

وی در ابتدا با برشمردن برخی آسیب های عدم توجه به آموزش و پژوهش تربیت محور، ازجمله شرایط اجتماعی نامناسب شهری، کمرنگ بودن وجه تبلیغی برخی طلاب، ضعف معنویت در جامعه و ... اظهار داشت که این مرکز  با اتخاذ دو رویکرد آموزش و پژوهش تربیت محور و حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی و بستر سازی برای ظهور حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف، سعی در ایفای نقش خود در بهبود این وضعیت دارد.

حجة الاسلام و المسلمین منصوری ادامه داد: رویکرد و نظام تربیتی مقدم بر سایر نظام های تک بعدی است. در تربیت آموزشی استعدادها مورد توجه است و با هر کس متناسب با خود او تعامل آموزشی صورت می گیرد به طوری که ممکن است که برای آموزش فلسفه اسلامی سطح سه برای یک شخص، سه سال زمان لازم باشد درحالیکه همین دوره برای شخص دیگر چهارسال یا پنج سال یا ... طول بکشد. همچنین صحیح نیست که همه طلاب به طور یکسان تحت آموزش قرار گیرند، بلکه لازم است که برای برخی طلبه ها بستری فراهم شود که به سمت کار اجتهادی حرکت کند در حالیکه شاید برای برخی دیگر لازم باشد که تنها بستر یادگیری مقدمات فراهم شود.

وی با بیان اینکه جریان تربیت تنها پوستر چسباندن نیست بلکه همانند خون باید در امورات جامعه جاری شود، اظهار داشت که تربیت فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و .. مولفه هایی دارد که خود آموزش، پژوهش و امور فرهنگی به تنهایی آن مولفه ها را ندارند. مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی در همین راستا جلسات هدایت تحصیلی برای طلاب مرکز با عنوان سلسله جلسات سَبیل برگزار می شود که ضمن بازفهم هویت طلبگی به نسبت سنجی کار طلبه با هدف او پرداخته می شود. همچنین نسبت به امور خانواده طلاب نیز اهتمام جدی وجود دارد و مسئولان مرکز با دغدغه و تلاش بسیار با برگزاری دوره های آموزشی متعدد در راستای رشد خانواده های طلاب نیز تلاش می کنند. به­ علاوه مرکز در تلاش است تا با ارتباط گیری با اقشار جامعه مخصوصا قشر معلم و دانش آموز و پاسخ به شبهات، نقش پررنگی در تربیت فرهنگی و اجتماعی جامعه داشته باشد.

قائم مقام مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی با بیان اینکه حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی و بستر سازی ظهور حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف در ساختار تربیتی قابل پیاده سازی است، گفت: امروزه در حوزه معارف کمبودهای فراوانی قابل مشاهده است. وقتی طبق آمار، صدها فرقه در تهران و هزاران فرقه در کل کشور شناسایی شده و وقتی عرفان های کیهانی، بهاییت و .. همه جا را پر کرده است، معلوم می شود که نیاز جدی به تلاش و تولید در حوزه معارف است. درسهایی که می خوانیم به تنهایی قدرت مقابله با این مسائل را ایجاد نمی کند. آنچه در جامعه علمی کنونی موضوعیت دارد دانش است و دانش زدگی در قم قابل مشاهده است چراکه تمدن برایش مطرح نیست. از همین رو مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی رویکرد تربیتی با هدف تحقق تمدن اسلامی و بستر سازی ظهور اتخاذ کرده است. طلبه در درس خود باید با حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف تعامل کند. همچنین مهم نیست که چقدر در راستای این هدف کار کنیم ولی این مهم است که کارهایمان در این ساختار باشد. از همین رو آموزش، پژوهش و ... باید نسبتش با ظهور حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف مشخص شود. جلسات سَبیل که در مرکز برگزار می شود در همین راستاست. باید بر اساس نیاز سنجی تمدن اسلامی کار کنیم و مقدار، زمان، نوع و ... تلاشمان بر اساس نیازها و در حوزه استعدادمان باشد.

وی افزود: اگر این رویکرد حاکم شود ما را به نیاز سنجی تمدن اسلامی می کشاند. در همین راستا و به لطف الهی سه گروه علمی شکل گرفته که حوزه کاری خود را به سمت حوزه های تمدنی برده اند که بحمدالله کار برخی گروه ها نسبت به آینده بسیار نوید دهنده است.

نیازسنجی تمدن اسلامی ما را به ضرورت اجتهاد در معارف سوق می دهد و ما نیاز به مجتهدین در معارف داریم. لازم است که اصول فقه معارف و فقه معارف داشته باشیم. چیزی که نیاز است مجتهد در معارف است نه اشارات خوان و شواهدخوان. اشارات را باید در ساختار اجتهاد در معارف خواند. لازم است که پرهیز شود از این که کسی فلسفه خوان باشد اما یک دور اصول کافی و توحید صدوق یا لااقل جلد 1 تا 5-6 بحار نخوانده باشد. فلسفه خوان حوزوی ملاکش دیانت است. والا اشارات و شواهد را هم در حوزه و هم در دانشگاه می خوانند ما باید به سمت اجتهاد در معارف برویم. لازم است طلبه دانش های حدیث، رجال، اخلاق، حوزه های حکمت عملی را هم بشناسد.

حجة الاسلام و المسلمین منصوری با اشاره به اینکه ضرورت اجتهاد در معارف به تنهایی برای برطرف کردن نیاز های تمدن اسلامی کفایت نمی کند، گفت: به شکل گیری شخصیت هم باید پرداخته شود. ممکن است به اجتهاد در معارف رسید اما کوچکترین خدمتی به ظهور حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف نکنند. باید شخصیت شکل بگیرد. از همین رو شخصیتی باید شکل بگیرد در تراز تمدن اسلامی. شخصیتی دردمند و پر دغدغه و جهادی وراء پول و شهرت. به نتیجه رسیدن کار باید برایش مهم باشد. نه مدرک و پول.

وی حرکت بعدی تحقق جامعه اسلامی را امتداد بخشی در علوم دانست و اظهار داشت که مهارت هایی که طلبه طی 6-7 سال کسب می کند باید پا به میدان گذاشته و موثر باشد. اصلا نیازی نیست که طلبه تا انتهای مسیر به یک علم بپردازد. این غلط است بلکه باید با توجه به هدف به همان مقدار از تحصیل اکتفا شود. برای برخی طلبه ها سطح سه یا برای برخی دیگر سطح چهارخواندن مضر است و باید به کمتر از آن اکتفا کنند و به دنبال امتداد آموخته های فلسفی خود در جامعه باشند. جلسات جهت برای همین هدف است یعنی طلبه جامعه شناسی و  روان شناسی و .. را بشناسد تا بتواند امتداد بخشی کند. اما این دلیل نمی شود که مثلا سطح دو فلسفه اسلامی ضعیف برقرار شود. اتفاقا باید محکم خوانده شود تا در امتداد دهی موثر باشد.

وی افزود: همه این حرکت ها در محور مبارزه ای که توسط پیامبران و اوصیای الهی ایجاد شده، شکل می گیرد که خود این محور با تشکیلات ولایی معنا می دهد. به همین خاطر انقلابی بودن در این مرکز جزو مولفه های خیلی مهم است.

قائم مقام مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی در پایان چند روش اجرای این رویکردها را به شرح ذیل برشمرد:

✅ دلسوزی و کمک به طلبه محور کار است. از همین رو بنا بر رفاقت است. در همین راستا برخی اقدامات مثل استادگروهی برای چند کلاس گذاشته شده که صفر تا صد کار را پیگیری می کنند. استاد راهنما و کتاب محوری نیز از دیگر برنامه های علمی اجرا شده است.

✅ در کنار همراهی با طلبه، جدی انگاری هم مهم است تا طلبه هایی محکم در حوزه دین پرورش یابند.

✅ تا کنون سه گروه علمی تشکیل شده تا به تولید عقبه علمی و تربیت استاد و برخی فعالیت های دیگر پرداخته شود.

✅ کار تشکیلاتی در حال انجام است که مصادیق آن استاد گروه های پر دغدغه و پرکار- فضاسازی مرکز و ... است.

✅ پیگیری و مراقبت از نزدیک برای به نتیجه رسیدن طلاب نیز جزو اهتمامات مرکز است.

قبل از ارائه هرگونه نظر یا سؤال، به این موارد توجه نمایید:
1) مطلب فوق را کاملاً مطالعه و از تکراری نبودن نظر یا سؤال خود اطمینان حاصل فرمایید.
2) از ارائه نظر غیرمرتبط با مطلب فوق، در این بخش خودداری کنید.
3) نظر یا سؤال خود را گویا و مختصر (حداکثر در 4 سطر) بیان نمایید؛ در غیر این صورت، مدیریت سایت، مجاز به ویرایش و اختصار آن خواهد بود.
 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج